16 januari 2009

Haklappen

Igår blev den klar.
Det var rackarns svårt att få kantbandet snyggt, så det inte knölar och veckar sig i svängarna.
Hur gör man det snyggast???????
Och så är jag inte riktigt bästis med symaskinen ännu, den har en förmåga att inte gasa så mycket fast jag trycker bra på pedalen, eller så får den ett ryck och gasar som aldrig förr. Därför blev sömmen väldigt ojämn och inte alls rak. Men så här blev det iallfall:

Mönster: eget

Tyg: Vävplast från Ikea (det är brunt men ser svart ut på bilden)

Plus: att jag klarade av det :)

Minus: kantbanden och sömmen blev riktigt fula på vissa ställen

5 kommentarer:

prickig design sa...

jag har nog bara sytt en haklapp eller rättare sagt 1/2 haklapp.:o)
det blev inte snyggt så jag blir tvungen att sprätta...och då tröttnade jag. har därför inga bra tips. tycker att din ser jättebra ut!

Anonym sa...

Åhh den blev ju jättefin!! /Petra

Anonym sa...

Snygg!

Anonym sa...

Fina grejer du syr vännen! :-)

Anonym sa...

Du kanske skulle runda kanterna på haklappen mera? Fast de ser ganska runda ut. Drar du för hårt i kantbandet kanske? För att få en snygg sömn kan du göra såhär: När du nålat fast kantbandet på haklappen, ta nål och tråd och sy en provisorisk sömn för hand lite fort (med stora stygn, då går det fortare). Det behöver inte vara snyggt, det ska endast hålla kantbandet på plats (sy där inte den riktiga sömnen ska vara). Ta ut nålarna sen och sy sömnen på maskin. Ta därefter bort det trådet du sytt in för hand. Et voila, en snygg sömn (förutsatt att du sytt rakt den här gången :)