16 december 2009

Mera fusk

Eftersom mottagaren av dessa byxor inte använder tröja ännu så sydde jag en matchande body istället.

Av en enda anledning så har jag undvikit att sy bodys tidigare. Så himla många tryckknappar! Till denna body, som har 7 knappar, gick det åt 26!!! Det är ju helt sanslöst! När jag ska trycka fast dom så hamnar dom nästan alltid snett, och sen får man uttala några fula ord innan man får loss knappen. Och så blir det fula hål i tyget.
Jag fattar inte vad jag gör för fel? Hur gör ni andra? Vilka knappar och vilka verktyg använder ni?

Här är den iallafall. Fuskomlott-body :)
Jag testade lite mer nytt, jag fållade ärmen innan jag sydde ihop den. Det blev ju riktigt bra. Stickade ner sömmen från overlocken i ärmslutet också :)

10 kommentarer:

Älsklingsfrö sa...

Prymtång med tillhörande knappar används här. Och sedan det inköpet gjordes har jag inte behövt byta ut eller göra om en enda knappning. Då är jag ändå inne på min andra refilllåda som innehåller 250 knappset (eller är det 500, nej, 250 tror jag). Så trots priset så tänker jag fortsätta med Prym, de håller vad de lovar ;-)

Doris_Assar sa...

Samma här, prymtång och prymknappar (från bibbis). De hamnar alltis rätt!! (Dock brukar jag strula till det; råka vända dem fel eller sätta två "honor" osv.. hahaa, men det är ju inte tångens fel ;-) )

Roblin sa...

Jag hatar knappar och undviker det så mycket det bara går - nu hoppas jag dock att tomten kommer med en prymtång i julklapp så ska vi se om jag kan bli frälst.

Bodyn blev fin tycker. Jättefräscht med turkost och lime :-)

F . A . E - Mjuka kläder för goa barn sa...

Jag använder bara pryms knappar tillsammans med prymtången.
Hade samma problem som du förut när jag använde knappar från S&S

od Andulky sa...

Grymt fin body!!
Använder också Bibbis prymtång :-).
/Anna

Krimskrams sa...

Härlig body! Tråkigt att det strular med knapparna. Jag använder stoff och stils knappar och bankar i med hammare på gammalt hederligt sätt. Bara jag är noggrann så blir det ytterst sällan fel.

Jennie sa...

Fin body - färgerna går jättebra ihop! Jag använder en tång som jag köpt på Slöjddetaljer (förmodligen samma som de andra köpt från Bibbis) och Prym-knappar från Bibbis. Har haft problem med att "piggarna" hamnar inuti hålet på "honan", dvs i själva knapphålet, men tror att det kan bero på att jag inte varit så noga med att trycka ner knappen helt i hållaren innan jag tryckt fast...

Thea sa...

Jättefin body med härlig färgkombo!
Jag kör också prymtång med pryms knappar. Superbra! Eller körde kanske jag ska säga, för jag har faktiskt skaffat en KAMpress också på sistone.

Jugendliebe sa...

Jag kör också med prymtång. Tyckte det var helt omöjligt med hammaren. Tyvärr kan man göra fel även med tången, t.ex. vända knapparna åt fel håll eller sätta de i för tunt tyg. Men som Doris_Assar sa är det ju inte tångens fel ;-)
Förresten, har du en bild av hur du har stickat ner sömmen i ärmslutet? Har sytt en ärm till en body på samma sätt som du men vet inte hur jag ska få till det på ett snyggt sätt.

Marie Frost sa...

Jag använder mig av en KAM-press. Inte direkt det billigaste alternativet, men det blir hur bra som helst!
Bodyn dy sydde är jättefin, så det är synd att du har sådana problem med knapparna.