17 maj 2009

Två lika, fast olika

Jag har dragit mig för att sy tröjor just för att det verkat så bökigt med halsmudden.
Just det där att man ska ha rätt längd på den, så den inte står upp (som den har gjort för mig när jag har testat tidigare)
Nu har jag fått tips om en bra tutorial, just denna var från Yrväder.
Och även om jag inte följde den punkt till pricka, så blev det två raglan tröjor ändå :)
Det var inte helt plättlätt, jag mötte några hinder på vägen, men jag är otroligt nöjd med slutresultaten.

Landskapströjan
Kolla fållsömmen längst ner, den ser nästan okej ut, men min symaskin började ryka så det var knappt jag vågade sy klart fållen.
Halsmudden blev ju fel, i farten tog jag den mudd som låg närmast och den var vit.
Testade att sätta Pumla-lappen i sidosömmen, blev inte helt nöjd med det.




Elefanter på promenad
Jag ville testa att sy dekorstickningar och tyckte att det kunde passa på denna eftersom jag hade vit tråd i overlocken :)
Och jag är faktiskt mycket nöjd. Jag trodde det skulle var svårt, men det visade sig att det inte alls var så knepigt. Kul , det ska jag göra fler gånger!
Eftersom jag inte vågade använda hushållsmaskinen mera satte jag en smal mudd längst ner på denna tröja.
Pumla-lappen sitter bra nere i högra hörnet :)



Plus: Lilltrollet behöver lite fler tröjor så dessa läggs genast i byrålådan.
Jag har äntligen sytt tröjor, och jag kommer göra det fler gånger.
Minus: hushållsmaskinen är inget att räkna med mer
Jag gjorde halsmudden lite för liten och jag glömde sy fast storlekslapparna.


Material
Elefanter från Stoff&Stil
Landskapstyg från Jofotex
enfärgad interlock från SoS och E-slöjd
Pumla-lappen från MinaNamnband
Mönster Ottobre 6/08

12 kommentarer:

Retro Elephant sa...

Jättesnygga, du lyckades bra med dekorstickningarna!

//Lina

Helena sa...

Jättefina! Vad snyggt med dekorstickningar.

Petra sa...

Jättesnygga tröjor! Bra gjort hälsar kusin vitamin! Kram till er

Tanjis sa...

Tycker också att tröjorna blev jättefina! Blir sugen på att köpa lite härligt elefant-tyg, tyckte den tröjan blev superfin! :)

Marie Frost sa...

De blev jättefina, och vad kul att du fick mersmak!

Lilla Gryn sa...

Jättefina!!

od Andulky sa...

Jättefina! Vad har du haft för mönster?

Jannie sa...

Gumman, jättefina!! Diggar elefanttröjan!!! kram

Píckelniga sa...

Jätte fina tröjor !!
Den där sömmen är jag riktigt avundsjuk på ;)

Krimskrams sa...

Supersnygga! Hur gör du dekorstickningar med overlocken? Jag är ju rtt ny ägare till en overlock och har intelistat ut hur jag ska göra sådana sömmar, så tips mottages tacksamt!

Snn sa...

Gud va duktig du är! Blir alles imponerad :) Du har skrivit till mig ang sång på bröllop, tänkte bara höra om ni fortfarande är intresserade?

Du kan väl maila mig. a_sauhke@yahoo.se

mvh Anna

Krimskrams sa...

Hej!

Jag har helt vete i vetepåsarna. Jag köpte det i en ica-affär, men har hört att det ska finnas stora förpackningar billigt på granngården :-)